x

Pročitajte najnovije vijesti o djelovanju HDS ZAMP-a, zaštiti autorskih prava te vijesti iz svijeta glazbe.

6 nezapamćenih mjeseci za glazbenike Hrvatske i svijeta

Još uvijek se ne može predvidjeti konačni utjecaj korona krize na glazbenu industriju i promjene koje će ona izazvati u načinu njezina funkcioniranja. HDS i njegova služba HDS ZAMP kao glavni  cilj imaju zaštitu i promociju prava svojih članova na rad i stabilne prihode od njega.

Glazbena industrija u cijelom svijetu od ožujka je snažno pogođena tzv. korona krizom, a najveći udarac na prihode glazbenika osjetio se u segmentu nastupa i koncerata. Slijedeći su na redu autorski i izvođački honorari od korištenja djela u ugostiteljskim objektima, hotelima i sl. te prihodi vezani uz sektor oglašavanja.

Prema procjenama Svjetskog gospodarskog foruma, globalna vrijednost glazbene industrije veća je od 50 milijardi dolara. Glavni izvori prihoda u glazbenoj industriji koji čine oko 50% prihoda industrije su prihodi od koncerata i nastupa, a slijede ih prihodi od prodaje i korištenja glazbenih snimki te sve više prihodi raznih sponzora.

Prva dva izvora obuhvaćaju i autorske honorare od korištenja djela kako na koncertima, tako i u programima radijskih i tv postaja, u poslovanju hotela i ugostitelja itd. Od izbijanja korona krize prve popratne gospodarske žrtve bili su svi oni koji sudjeluju u organizaciji i postavljanju glazbenih događanja, koncerata i nastupa. Taj dio prihoda, koji čini oko 50% prihoda glazbene industrije, preko noći je na globalnoj razini sveden na nulu. Osim samih glazbenika, bez prihoda su ostali i priređivači događanja, dvorane, producenti, oni koji se bave najmom pozornica i opreme, tehničari, pomoćni djelatnici, vizažisti, pomoćno osoblje itd.

Vezano uz otkazivanje nastupa, ugasili su se i mnogi sponzorski prihodi. Prema pisanju Svjetskog gospodarskog foruma i u mjesecima koji dolaze, sve do pronalaska učinkovitog cjepiva i načina nošenja s bolesti COVID-19, ljudi će većim dijelom zazirati od odlaska na koncerte. To svakako i na globalnoj razini pogađa glazbenike koji gotovo 75% svojih prihoda generiraju od koncerata i uz to vezanih sponzorstava.

Međutim i druga važna grana prihoda u glazbenoj industriji, prihodi od korištenja glazbe u poslovanju znatno su uzdrmani. Pandemija je uzrokovala i pad ulaganja u oglašavanje i u elektroničkim medijima što je usko vezano i uz korištenje glazbe i naknade za takva korištenja. Prema procjenama Svjetskog istraživačkog centra za oglašavanje, na razini 2020. očekivani pad u industriji oglašavanja je veći od 8%. To će se izravno odraziti i na prihode glazbenika od korištenja djela u poslovanju.

Još značajniji pad već se bilježi u hotelijerstvu i u turističkim i ugostiteljskim djelatnostima koje će se također, kao i segment koncerata u glazbenoj industriji, sporije i tek kroz godine koje dolaze oporavljati. I taj pad u turizmu i u ugostiteljstvu izravno se značajnije odražava i na prihode od korištenja glazbe u poslovanju.

Globalna kreativna zajednica traži odgovore i rješenja od prvih naznaka krize: međunarodne organizacije i udruge,  udruženja kreativaca i autora u pojedinim zemljama te društva za kolektivno ostvarivanje prava kao i glazbeni profesionalci, pojedinci, u potrazi su za najboljim načinima preživljavanja ove krize. I hrvatske udruge, uključujući HDS i njegovu službu HDS ZAMP, sada kao glavni cilj imaju zaštitu i promociju prava svojih članova na rad i stabilno prihodovanje od njega. Donosimo pregled nekih od aktivnosti kojima su glazbenici diljem svijeta odgovorili na izazove pandemije i nemogućnosti obavljanja svog rada tijekom proteklih mjeseci:

  • ResiliArt (prvi održan 17.4.) – globalna akcija koju su organizirali CISAC i UNESCO kako bi mobilizirali kreativnu zajednicu i Vlade zemalja diljem svijeta da iznađu kvalitetne odgovore na krizu. On-line paneli okupili su mnoge umjetnike i ministre kulture, a doveli su i do boljeg povezivanja nacionalnih kreativnih zajednica s njihovim Vladama.
  • GESAC je zajedno s drugim europskim udrugama kreativaca usmjerio svoje aktivnosti prema europskim institucijama kako bi se za sektor kulture osigurala što kvalitetnija i izdašnija potpora i mjere za prevladavanje COVID-19 krize. Još od 25.3. predlažu Komisiji konkretne mjere i pozivaju da se zemljama-članicama skrene pažnju na važnost kulturnih i kreativnih industrija te da se osiguraju višegodišnji okviri za financijsku potporu kulturi. Isto su učinile i ECSA i mnoge druge europske udruge autora i kreativaca.
  • Još jedan argument za očuvanje koncertne industrije je studija koja pokazuje da svaki dolar potrošen na ulaznicu generira dodatnih 12 dolara za povezane aktivnosti i djelatnosti poput restorana, kafića, hotela, prijevoza itd.
  • Bandcamp, digitalna distribucijska platforma za nezavisne glazbenike, najavila je svoj „Bandcamp petak“ do kraja 2021. – svakog prvog petka u mjesecu odriču se svog postotka, a cjelokupni iznos prodaje albuma ide direktno kreativcima.
  • Tijekom aktualne krize, platforma Patreon nametnula se kao jedno od vodećih mjesta susreta glazbenika i fanova. Ukratko, kreativci (njih trenutno preko 30 tisuća) putem Patreona nude svojim fanovima tzv. „vlasnički udio“ u svom projektu, uz neposrednu komunikaciju i stvaranje posebne zajednice.
  • Velike zvijezde poput Eda Sheerana, Dua Lipe i Paula McCartneyja potpisnici su pisma „Let the music play“ kojim su britanski glazbenici te povezane industrije tražili potporu i pomoć svoje Vlade. Odgovor je bio paket potpore u iznosu od 1.57 milijardi funti te porezno rasterećenje s 20% na 5% za djelatnosti koje uključuju koncertnu organizaciju.
  • Njemačka Vlada pokazala se još izdašnijom s milijardu eura pomoći kojima će zaštiti umjetnost i umjetnike, što uključuje i zajmove najugroženijoj skupini kreativaca – freelancerima.
  • Klubovi su izvorišta glazbene scene stoga su se dionici glazbene industrije Ujedinjenog Kraljevstva udružili u crowdfunding kampanju „Save our venues“ čiji je cilj spriječiti njihovo zatvaranje te potaknuti nastavak poslovanja. 82 dana prije isteka kampanje, prikupljeno je £1,215,416 od planiranih £1,500,000.
  • Značajan broj glazbenika, pa i nekih istaknutih hrvatskih instrumentalista, ponudio je glazbene lekcije, 1 na 1, putem video aplikacija poput WhatsAppa, Googlea, Skypea i slično.
  • Ministarstvo kulture RH raspisalo je Poziv za predlaganje programa javnih potreba u kulturi za 2021. godinu prilagođen okolnostima uvjetovanima pandemijom koronavirusa. Kreativce se, između ostalog, poziva da razmotre različite mogućnosti održavanja programa, uključujući kvalitetno i inovativno osmišljene i producirane digitalne sadržaje. Više o natječaju saznajte na linku.

Sve što su dosad poduzeli HDS i HDS ZAMP i koje su aktivnosti trenutno u tijeku i planu pogledajte na linku: https://www.zamp.hr/clanak/pregled/2273/vazne-informacije

Hrvatsko društvo skladatelja Državni zavod za intelektualno vlasništvo Stop krivotvorinama International Confederation of Societies of Authors and Composers

Vaš Internet preglednik je zastario! Preuzmite novi ili instalirajte Google Chrome Frame.