Fran Vasilić: Kolege, postavite svoja pravila i zadržite kreativnu kontrolu!
Fran Vasilić je trenutno prvo ime domaćeg bedroom popa – svoja čuda iz spavaće sobe dijeli s preko 4 milijuna pratitelja na TikToku! Ipak njegov glazbeni talent i glad preveliki su da bi stao na tome, planova za 2022. mu ne manjka…
Već na početku godine čeka ga dodjela Rock&Off nagrada gdje je nominiran u kategoriji Velikog Praska. HDS ZAMP pobjednika će dodatno stimulirati s 10 tisuća kuna, a Fran bi ih, bez brige, imao gdje potrošiti…
Započnimo možda s ekskluzivom: šuška se o nekim izletima u inozemstvo, ugovorima s velikim igračima… Što od svega možeš podijeliti s našim čitateljima?
Planira se puno toga, ali sve ovisi o situaciji s COVID-om. Kako stvari sad stoje, trebao bih krenuti s pripremama za live u veljači i tada se privremeno preseliti.
Jedan si od naših glazbenika s kojim najčešće vežemo pojam TikTok. Kako bi opisao taj svoj „TikTokverse“, sve njegove prednosti i nedostatke?
Najveća prednost TikToka je njegov doseg. Trenutno me tamo prati preko 4 milijuna ljudi, dok na nekim starijim društvenim mrežama nemam niti 100 000 pratitelja. Mislim da glazbenici, a i umjetnici općenito, nikad nisu imali alat poput TikToka s kojim mogu doseći tolike ljude i prezentirati im svoj rad. To ga čini iznimno bitnim, pogotovo u doba COVID-a, kada su mnogim izvođačima otkazane turneje. Po meni je najveći nedostatak nepredvidivost platforme jer je algoritam baziran na tome koliko dugo korisnici gledaju tvoj video prije nego što pređu na idući. Tako da nekad satima radim video koji dobije samo par desetaka tisuća pregleda, a nekad u par minuta snimim i objavim nešto što dobije milijune.
Svojim primjerom dokazuješ da je za međunarodni uspjeh i vidljivost, uz talent, dovoljna spavaća soba, pristup internetu i laptop. Kako bi ti opisao taj svoj DIY pristup, koje savjete imaš za svoje kolege koji se odlučuju na sličan model?
Moj jedini savjet je da mladi glazbenici trebaju uzeti stvari u svoje ruke, i u kreativnom i u poslovnom smislu. Više nam ne trebaju pedesetogodišnjaci sa bitnih pozicija izdavačkih kuća jer možemo sami izgraditi sebe putem interneta prije bilo kakvih potpisivanja ugovora. Možemo raditi muziku bilo koje vrste i, ako se ikad odlučimo pronaći partnera za izdavanje nekog projekta, mi trebamo postavljati pravila na način da zadržimo svu kreativnu kontrolu i da zadržimo sva prava nad našim radom.
Kako komentiraš činjenicu da si, unatoč milijunskim pregledima i streamovima, za širu hrvatsku javnost još uvijek relativno manje poznato ime?
Nije mi u cilju biti najpoznatije ime u Hrvatskoj. Dapače, to je vjerojatno suprotno od onog što želim. Ono što želim je moći pisati, snimati, tu i tamo nastupati i živjeti od toga. Moja publika u Hrvatskoj definitivno nije šira, ali kad god bi mi netko prišao u Zagrebu, uvijek bi se to desilo na nekim meni dragim mjestima i eventovima. Puno mi je draže biti prepoznat i voljen od ljudi koji imaju zajedničke interese sa mnom nego od tzv. “šire publike”.
Kako pomiriti različite stvarnosti hrvatske glazbe: onu u radijskom eteru, na koncertnim binama i na digitalnom tržištu? Je li moguće biti prisutan i uspješan na sva tri „terena“?
Mislim da je definitivno moguće, samo ne znam tko o tome odlučuje. Imam osjećaj da je dosta strogo odvojena komercijala koja se pušta na radiju i alternativa koja putuje po festivalima. Žanrovi koji su negdje između poput bedroom, synth ili alt popa nemaju neko određeno mjesto na sceni.
Koliko si kreativno iskoristio 2021., što te inspiriralo i motiviralo u tom pandemijskom periodu?
Prvu polovicu 2021. sam pisao završni rad na fakultetu tako da to definitivno nije bilo najinspirativnije razdoblje mog života. No, zato sam nadoknadio u drugoj polovici kad sam napravio EP “The Very Last Thoughts on Earth”. Tu pišem o raznim temama, ali uglavnom se radi o nekim situacijama panike u kojima misliš da su odluke koje moraš donjeti najbitnije na svijetu i da, ako doneseš krivu odluku će sve propasti, pa je po takvim mislima EP i dobio ime.
Kako komentiraš nominaciju za Veliki Prasak i ZAMP-ovu novčanu nagradu za pobjednika? Kakva je, općenito, potpora potrebna mladom kantautoru u Hrvatskoj, s kojim se izazovima susreću glazbenici u odnosu na one klasičnog i jazz usmjerenja?
Svakako sam zahvalan na nominaciji i ZAMP-ovoj podršci. Što se tiče podrške ministarstva, ona je definitivno veća za klasičnu i jazz glazbu, iako u zadnje vrijeme vidim sve više projekata za financiranje nezavisnih festivala, što mislim da je super!
Kako komentiraš svoje kolege iz kategorije, koga bi posebno izdvojio sa domaće scene kao nekog tko je ostavio dojam na tebe?
Kolege i kolegice su genijalni, super mi je da smo svi međusobno različiti, a s domaće scene su mi dečki iz Porta Morta najviše rasturili 2021. s Portopopom.
Koliko si upoznat sa sustavom kolektivne zaštite autorskih prava, koliko ti iznosi znače glazbenicima, pogotovo tijekom pandemijske krize?
Do prije 2-3 mjeseca nisam bio uopće upoznat i mislim da puno nezavisnih izvođača poput mene nisu upoznati, iako bi u pravilu 50% njihovih prihoda trebalo dolaziti od autorskih prava. Definitivno savjetujem svima koji se misle baviti muzikom da se educiraju i o svojim pravima na zaradu, pogotovo tokom pandemije.
Nedavno si se predstavio i u live izdanju za Moonlight sessions – kako napreduješ u tom pogledu, kada te možemo očekivati live? Što još pripremaš u 2022.?
Live nastupi kreću ljeto 2022.! Izdajem svoj EP “The Very Last Thoughts On Earth” na kojem sam radio zadnjih pola godine, a prvi single izlazi 11. veljače pod nazivom “Maybe”. Osim novih izdanja ove godine se želim posvetiti spotovima i vizualima, a onda i live performansu.
Ostale intervjue s nominiranima za Veliki Prasak RockOffa pročitajte ovdje: Milošev, Eric…