x

Pročitajte najnovije vijesti o djelovanju HDS ZAMP-a, zaštiti autorskih prava te vijesti iz svijeta glazbe.

Njemačka GEMA objavila iznenađujuću studiju o prihodima od digitalnog streaminga

Streaming je riječ desetljeća, izbora glazbe i streaming platformi ne manjka, a digitalno tržište kontinuirano raste iz kvartala u kvartal. No, tko zapravo (najviše) zarađuje od streaminga na glazbenim servisima i koliko novca na kraju ostaje glazbenim kreativcima, autorima i izvođačima?

Njemački „ZAMP“, organizacija za kolektivno ostvarivanje prava, GEMA, upravo je objavila rezultate istraživanja njemačkog streaming tržišta, provedenog od travnja do kolovoza ove godine. Podaci daju jasnu sliku o popularnosti streaminga: gotovo pola njemačke populacija (45%) koristi neki od streaming servisa, s naglaskom na populaciju od 14-29 godina kojih je čak 84% korisnika. Očekuje se da će u 2022. promet streaming servisa u Njemačkoj premašiti 2 milijarde eura.

No, koliko i kome točno odlazi prosječnih 9.99 eura pretplate na neki streaming servis?

Nakon poreznog odbitka, 30% iznosa zadržava streaming servis. Nadalje, 55% iznosa pretplate međusobno raspodjeljuju diskografi i izvođači, od čega 42,4% zadržavaju diskografi, dok 12,7% odlazi glazbenim izvođačima. Autori glazbe, teksta i njihovi nakladnici primit će 15% neto iznosa (autori oko 9,7%, a tzv. publisheri - nakladnici 5,3%).

Ukratko, glazbeni kreativci, autori i izvođači, oni koji glazbu stvaraju i izvode sa svojih 22,4% (zbrojeno 9,7% autori i 12,7% izvođači) od streaminga zarađuju znatno manje nego industrija sa svojih 77,6 % (zbrojeno 42,4 % diskografi i 30% platforma – servis).

„Istraživanje je pokazalo ozbiljnu neravnotežu u raspodjeli iznosa između kreativaca s jedne i diskografa i servisa s druge strane“, izjavio je Harald Heker, glavni direktor GEMA-e: „Iako se nalaze na samom početku glazbenog eko sustava, kreatori sadržaja zadnji su kada dolazi do raspodjele novca“. Isti je stav u anketi navelo čak 89% anketiranih od više od 4,5 tisuće članova njemačkog društva koji su ispunili GEMA-in upitnik.

Istraživanje se također osvrnulo i na netransparentnost digitalnih glazbenih servisa prilikom uređivanja playlista i preporuka temeljenih na algoritmima, a aktualni mehanizmi idu u korist starijem i komercijalno dokazanom katalogu. Shodno tome, nova imena i pripadnici glazbenih niša osuđeni su na znatno niže prihode. I to su stvari koje treba početi mijenjati.

Rezultate studije komentirao je i glavni direktor HDS ZAMP-a, Nenad Marčec: „Njemački podaci pokazuju ono što je odavno trend u cijelom svijetu, pa tako i Hrvatskoj, a to je očita neravnoteža u prihodima na račun autora i kreativaca. Raspodjela treba biti pravednija. HDS i ZAMP bit će glasni i aktivni oko pravednih promjena u raspodjeli tog digitalnog kolača, no riječ je o problemu koji se očito ne može riješiti bez razumijevanja i podrške političkih institucija, kao što je npr. trenutni slučaj u Velikoj Britaniji. O ovoj temi raspravljat ćemo i na nadolazećoj Međunarodnoj autorskoj kreativnoj konferenciji MAKK u studenom, stoga pozivam sve naše autore, glazbenike i zainteresiranu javnost da se uključi i prati naše buduće objave na ovu temu“.

Hrvatsko društvo skladatelja Državni zavod za intelektualno vlasništvo Stop krivotvorinama International Confederation of Societies of Authors and Composers

Vaš Internet preglednik je zastario! Preuzmite novi ili instalirajte Google Chrome Frame.