x

Pročitajte najnovije vijesti o djelovanju HDS ZAMP-a, zaštiti autorskih prava te vijesti iz svijeta glazbe.

Jure May Stanić: Ja sam sretne zvijezde sin

Iz novog broja Cantusa prenosimo intervju s autorom Jurom Mayjem Stanićem s kojim je razgovarala Aleksandra Marković...

Mnogobrojne u narodu rado slušane pjesme čiji trag ne blijedi protekom vremena stvorili su autori često dobro skriveni od očiju javnosti. Oni žive za sâm trenutak stvaranja i bitni su im njihovi kreativni svjetovi koji im pružaju prostor za izražavanje. U svoje pjesme oni “cide dušu”, a potom ih puštaju u svijet da “svitle put”.

O tome govori i dobro znana pjesma Pismo moja koju je otpjevao voljeni Oliver. Jure May Stanić, autor te, ali i drugih velikih pjesama, poput Ispod sunca zlatnoga, Moja tajna ljubavi, Pred tvojim vratima, Tko sam ja da ti sudim, Ajde zbogom, Prije svitanja i drugih, dao je intervju za novi broj Cantusa u povodu skorašnje objave autorskog albuma Nijanse. Na njemu je okupio iznimne, autentične glazbenike, poput Gibonnija, Vlatka Stefanovskog, Miroslava Tadića, Gabi i Matije Dedića, Lee Dekleve, Stjepana Hausera, ali i američke multiinstrumentaliste, poput Thomasa Leeba. S obzirom na nemogućnost fizičkog susreta, 'susreli' smo se telefonskim putem i intervju dovršili 7. prosinca. Baš na Oliverov rođendan. Slučajnost? Prosudite sami, nakon čitanja. 

Čula sam da vam je u životu važan koncept dijeljenja. Znači li to da autor ne bi smio ‘čuvati’ stvorene pjesme za sebe, za osobno zadovoljstvo, nego je zapravo njegova dužnost podijeliti ih s drugima?

Da, zanimljivo pitanje. Čovjek se tijekom vremena mijenja u svim aspektima svojega bivanja, mijenja se točka gledišta, htjeli mi to ili ne htjeli. Danas, s ovim poimanjem i sviješću, koncept dijeljenja mi je izuzetno važan. Za razliku od prije, kad sam mislio da sve znam i da sve mogu sam... Dijeljenje počinje već s izvođačem, aranžerom, studijskim glazbenicima pa sve do slušatelja. To je divan ples energija.

Autori postoje da bi svojim djelima obogaćivali zajednicu, činili je ljepšom. Čovjek je kreativno biće, tako je stvoren i on sâm stvara. Možemo reći da imamo zapisan ‘kod za kreaciju’. Je li izazovno vrijeme u kojem živimo prilika za osvješćivanje čovječanstva, za kretanje u nekom drugom smjeru u kojem ono materijalno nije jedino bitno? 

Apsolutno. Ovo je trenutak kad svi trebamo prihvatiti odgovornost za vlastiti život i savjesno rukovati darovima koje smo dobili, jer je svatko na ovom planetu dobio dar. Mislim da na taj način harmoniziramo ovaj predivni planet. I šire. Zvuči jednostavno, a ja svjedočim da to i jest.

Kad smo dogovarali razgovor, rekli ste da će vam glavni zadatak toga dana biti gledanje kako pada prvi ovogodišnji snijeg. I da je glazba svuda oko nas, samo je treba ‘ubrati’. Može li autor ispunjavati svoju svrhu radeći posao u uredu ili bi trebao živjeti u simbiozi s prirodom, biti u miru, kako bi stvorio ‘pjesme za dušu’, a ne ‘pjesme po narudžbi’?

Ljudima je svojstveno da imaju različite kriterije, što jest bogatstvo. To je odabir svakoga od nas, ali moj stav je da vrlo dobro znam koliko mi malo treba. Zato se smatram izuzetno bogatim čovjekom. I da, poznajem izuzetno kvalitetne glazbenike koji rade od 8 do 16 sati.

Često kažu da na život treba gledati jednostavno, kao na igru. Je li za vas glazba igra? Što mislite, prepoznaje li publika uvijek i nepogrešivo tu ‘dječju’ iskrenost u pjesmama?

Glazba je za mene zaista igra. Ponekad, kad uđem u svijet ideja, osjećam se kao dijete u sobi punoj igračaka. Postojim samo ja i taj virtualni obećavajući svijet u kojem je sve moguće. Svaki akord ili nasumični hvat ima smisla i potencijal. Forma počne gubiti smisao... Takva razmišljanja potaknula su me da sam sebi demistificiram pojam skladatelja, a to mi opet pomaže da budem slobodan, bez kalkulacija i začuđen u tom procesu igre zvane ‘kompozicija’.

Koliko vam je tijekom karijere bilo teško pronaći suradnike koji će vas razumjeti, koji će znati iznijeti glazbu onako kako je čujete u srcu?

U karijeri sam surađivao s vrhunskim izvođačima pa mogu kazati da sam ‘sretne zvijezde sin’. Nikad nisam bio u nekim glazbenim lobijima i sve se događalo prilično spontano. I iskustva su uglavnom pozitivna. Zaista mogu mirne duše reći da sam imao izuzetne suradnike.

Vaše novo izdanje, Nijanse, potkraj siječnja 2021. trebao bi objaviti Aquarius Records. Riječ je o autorskom albumu koji ste napravili za svoju dušu, bez kalkuliranja, fokusirajući se na umjetnost i kreativnost. Njime se udaljujete se od mainstreama, okupili ste vrhunske glazbenike koji će udahnuti pjesmama novi život. Jeste li time kao autor ispunili svoj san?

Sve i jest počelo kao san, fantazija... Naime, izdavačke kuće s kojima sam tijekom karijere surađivao uvijek su me poticale da napravim autorski album, što je naposljetku sasvim normalna stvar u jednom trenutku glazbenog djelovanja, ali album takve vrste nije mi bio dovoljno uzbudljiv i stalno sam otezao s tim pitanjem. I kako to već biva u životu, jednog dana spoznao sam što hoću i što neću i upustio se u realizaciju albuma Nijanse. Koncepcija je svojevrsni minimalizam i odsutnost mainstreama onoliko koliko to ova vrsta glazbe dopušta. Gosti na albumu su svi uspješni, realizirani i autentični glazbenici, tako da je svaki od njih dao sebe i svoje viđenje suradnje. Osobno mi odgovaraju glazbenici s takvom ekspresivnošću u kojoj nije mjerilo 'lijepo pjevanje', nego ono 'nešto'. Mislim da sam uspio, odnosno da smo uspjeli. To mi je bio jedan od glavnih kriterija pri izboru suradnika na albumu.

O kojim nijansama govori album? Je li glazba ona prava nijansa naših života?

Nijanse su svuda oko nas, u svemu, u nama samima i samo čekaju da ih primijetimo. Otkrivam nijanse u zvukovima i tonovima i to me oduševljava jer mi uvijek otkrivaju koliko ne znam.

Na albumu će se naći devet pjesama i tri bonus tracka: Ti čitaš misli, Prije svitanja, Pismo moja, Dobre namjere, Daleko, Ispod sunca zlatnoga, Hidden Hunger, The Concept Of Your Love, Ti mi čitaš misli (bonus track), The Maze i Tko sam ja da ti sudim. Kod nekih je pjesama riječ o obradama, neke su instrumentali, a samo će se pjesma Ti mi čitaš misli na albumu naći netaknuta. Možemo li se na ovom mjestu dotaknuti Olivera s kojim ste surađivali više od dvadeset godina?

Da, skladba Ti mi čitaš misli ostat će onakva kakvom smo je Oliver i ja zamislili. Oliver je 'dobri duh' ovog albuma. Kad sam dobio sliku kakav autorski album želim, najprije sam razgovarao s njim. Sjećam se da je strpljivo saslušao moje ideje koje su tad, još u povojima, zvučale izvan pameti. Rekao je da je to hrabra ideja i da će me podržati. Osim toga, tu je pet skladbi koje je on otpjevao u prvom izdanju, tako da je itekako prisutan na Nijansama. Raditi s Oliverom – neponovljivo je iskustvo. Neponovljiv je kao glazbenik i kao čovjek. Neizmjerno sam zahvalan Tvorcu na prilikama koje sam dobio u životu.

Možete li se osvrnuti i na ostale pjesme s albuma?

Gibo je sam izabrao skladbu Prije svitanja i odlučili smo je objaviti u gotovo totalnom minimalizmu. Gitaru je odsvirao Miroslav Tadić, pa je spoj samo glasa i gitare donio sasvim novu atmosferu koja se nema potrebe uspoređivati s Oliverovim izrazom. Potpuno nova skladba. Stjepan Hauser će odsvirati instrumental Pismo moja, a Vlatko Stefanovski otpjevati Dobre namjere. Istaknuo bih da je kuriozitet albuma činjenica, na kojoj sam zahvalan, što radim s troje iznimnih glazbenika koji inače ne izvode tuđe pjesme, a to su Gibonni, Stefanovski i Lea Dekleva. Lea je objavila pjesmu Daleko u ožujku ove godine, a sada će se naći i na albumu. Pjesma je primarno zamišljena u Oliverovoj izvedbi, uz pratnju Stefanovskog i Tadića na gitarama i tako je snimljena, samo je Oliver trebao dati čaroliju svojega glasa, no eto, nije dovršena u tom obliku. Lea joj je dala svoju posebnost i jako sam sretan kako na kraju zvuči. ‘Stara’ klapa Cambi pjevat će Ispod sunca zlatnoga. Na albumu će se naći i pjesma Hidden Hunger u izvedbi Yvette Cornelie Holzwarth, američke violinistice i pjevačice, te pjesma Miroslava Tadića, Tears For Spain, u izvedbi američkog multiinstrumentalista Howarda Levyja. The Concept of Your Love izvest će mlada kantautorica, multiinstrumentalistica i skladateljica Dina Rizvić, dok će se kao bonus track naći Ti mi čitaš misli u izvedbi Gabi i Matije Dedića, The Maze. Izvedba instrumentala Alana Bjelinskog i Ante Gele posebno naznačuje da idem drugim putem u skladateljskom smislu. I naposljetku, Tko sam ja da ti sudim izvest će Thomas Leeb, jedan od ponajboljih finger style i taping gitarista u SAD-u. Prema Thomasovoj želji, njegova će se instrumentalna obrada pjesme, osim na mojem albumu, naći i na njegovu koji izdaje u L.A.-u. 

Kojim dragim ljudima biste ovom prilikom željeli zahvaliti?

Posebno onima koji su bili ‘dobri duhovi’ albuma. To je svakako Miroslav Tadić kao ‘dobri duh cijelog albuma’, prijatelj, iskren čovjek, vrhunski glazbenik. Surađivali smo na tri pjesme, a izuzetno mi je pomogao u pripremi albuma. Zatim, tu je Lea Dekleva, koja je nesebično pomagala u cijelom procesu, slušala i ‘trpjela’ sve moje kreativne ludosti u petoj brzini. Božidar Crnec, izuzetan slikar i autor covera Nijansi, Ranko Tolić, vrhunski gitarist i slikar, prijatelj iz rane mladosti, te Robert Šenk, duhovni mecena. Posebna zahvala ide Sanji i Borisu iz Aquarius Recordsa i, naravno, svim izvođačima.

Na fotografiji na naslovnici albuma grlite gitaru. Koliko vam ona znači?
Znači mi mnogo. Odnos s akustikom mi je jako bitan. Više ne upotrebljavam toliko elektroničke klavijature, nego uglavnom akustiku. Tako bolje čujem tišinu i pauze u glazbi.

Koliko je u stvaranju glazbe važno formalno glazbeno obrazovanje?

Izuzetno poštujem ljude koji vladaju glazbenim znanjem, pišu orkestracije i slično, ali moj odabir je sloboda koja nadilazi formu. Vidim potencijal u svemu. To se najbolje očituje u instrumentalnim brojevima. Glazba može biti i minijatura od jedne minute, zašto ne?

Na nedavno završenoj MAKK konferenciji govorilo se o iznimno teškom položaju glazbenika u ovim vremenima. Mnogi će, najviše zbog nedostatka koncerata, biti prisiljeni tražiti nova zanimanja. Mogu li glazbenici odustati od glazbe? Što i kako dalje?

Osobno sam baš u toj skupini u kojoj mi je prihod od glazbe jedini izvor prihoda. Moram reći da nemam straha, jer sam svjestan da je sve ovo potreban reset, jer smo uistinu prešli neku granicu. Svima će nam biti bolje kad, barem minimalnim koracima, počnemo mijenjati sebe. Kad postanemo zdravo društvo koje je moguće jedino onda kad u njemu žive zdravi pojedinci. Naravno da mi je iskreno žao ljudi koji gube posao, međutim, to je posljedica ponašanja cijele ljudske vrste. Svoj sam život postavio prema načelu prihvaćanja onoga što ne mogu promijeniti i na taj način uspijevam zadržati zdravu glavu i zrno ljubavi.

Neki kažu da će ako izgubimo empatiju, to biti kraj ljudske vrste i čovječanstva kakvo poznajemo. Četvrta industrijska revolucija je počela, roboti već sami rade pjesme… Mogu li ‘živi’ autori i njihova glazba, sa svim svojim nijansama, spasiti svijet?

Mnogi prije mene rekli su da je glazba lijek, tako da ću im se pridružiti u tom uvjerenju. U procesu smo ubrzanih promjena, krhki pred surovošću gole tehnologije koja je svakoga dana nedostižnija prosječnom umu. Vjerujem da glazba može mijenjati tu stvarnost, a ako već neće očigledno mijenjati, sasvim sigurno će ublažiti posljedice svega onoga što nam donosi sutra. Pritom je naročito važno da mi, skladatelji ili nazovimo mediji određenih frekvencija i glazbenih formi, budemo iskreni i otvorena duha. Tada možemo pomagati društvu. U to nemam sumnje. Što se tiče robotike u glazbi - nemam straha. Nijanse ljudskih emocija i nijanse ljudskih gluposti robotika nikad neće moći kreirati.

Hrvatsko društvo skladatelja Državni zavod za intelektualno vlasništvo Stop krivotvorinama International Confederation of Societies of Authors and Composers

Vaš Internet preglednik je zastario! Preuzmite novi ili instalirajte Google Chrome Frame.