x

Pročitajte najnovije vijesti o djelovanju HDS ZAMP-a, zaštiti autorskih prava te vijesti iz svijeta glazbe.

Često nas pitate, mi odgovaramo: o ZAMP-u, koncertima i autorskoj naknadi

Za početak, dekonstruirajmo jedan od najvećih mitova glazbene industrije. Sudeći po broju upita koji u HDS ZAMP pristižu iz dana u dan, većina glazbenika i autora nije upoznata da ih, uz izvođački, od koncerata očekuje i autorski honorar! Taj iznos ovisi o brojnim parametrima poput broja posjetitelja, cijeni ulaznice i eventualnom sponzorskom udjelu u organizaciji koncerata, no uglavnom se kreće od par stotina kuna za manji klupski nastup do i par desetaka tisuća kuna za velike dvoranske i open air nastupe.

„Zar nisu autorski honorari samo za emitiranja na radiju i televiziji? Zašto se mora plaćati ZAMP ako bend dobije svoj honorar za izvedbu?“, s ovakvim i sličnim pitanjima često se susrećemo u poslovnicama HDS ZAMP-a, pa nije naodmet ponoviti...

Ne, autorski honorari nisu rezervirani isključivo za radijska i TV emitiranja, već za komercijalno korištenje glazbenih djela na koncertima i priredbama, u klubovima, diskotekama i ugostiteljskim objektima itd. Prikupljeni iznosi unose se u odgovarajuće fondove reparticijskih razreda iz kojih se vrši isplata autorskih honorara. Kada je riječ o koncertima i priredbama, HDS ZAMP isplate vrši iz tri reparticijska razreda:

  • Koncerti ozbiljne glazbe – sadrži naplatu od koncerata ozbiljne glazbe;

  • Koncerti zabavne glazbe – sadrži naplatu od koncerata zabavne, narodne i ostalih vrsta glazbe (npr. festivali);

  • Priredbe – sadrži naplatu od svih vrsta zabavnih priredbi

Također, izvođački honorar je jedna kategorija, a autorska naknada sasvim druga. Bend će, primjerice, biti plaćen za izvedbu, no taj bend izvodi pjesme koje je netko osmislio, napisao i aranžirao i, u konačnici, kreirao proizvod intelektualnog vlasništva. Iako su česti slučajevi da je autor pjesama ujedno i član benda, nisu rijetkost ni slučajevi da bend izvodi pjesme drugog autora koji nije član benda i koji ne sudjeluje u raspodjeli izvođačkog honorara.

Tu „uskače“ HDS ZAMP i sustav kolektivne zaštite autorskih prava koji autoru osigurava pravednu naknadu za korištenje „sirovine“ koncerta, a to su pjesme. Pjesme u kojima je uživala publika, na kojima su zaradili i bend, i tonac, i tehničar rasvjete, kao i organizator koncerta. Svoje mjesto u tom lancu svakako zaslužuje i autor!

Kako to izgleda u praksi?

Prema Zakonu o autorskom pravu i srodnim pravima, naknadu za javnu izvedbu dužan je podmiriti organizator priredbe, odnosno vlasnik prostora, ako ugovorom nije drugačije određeno. Organizator će, dakle, prije samog događanja obavijestiti službu HDS ZAMP o održavanju popunivši obrazac za prijavu glazbene priredbe. Nakon samog koncerta, isti će organizator ispuniti obrazac o prihodima i troškovima te popis izvedenih djela (kojeg će zatražiti od izvođača!), a nakon što služba obradi informacije i prikupi naknadu, istu će prosljediti autorima pjesama sukladno popisu izvedenih djela.

Kao što smo već naglasili, iznosi autorskih naknada nisu zanemarivi, bilo da je riječ o mladim autorskim bendovima koji tek prikupljaju staž po koncertnim pozornicama širom Hrvatske ili profesionalnim skladateljima čija djela izvode etablirane zvijezde popularne i ozbiljne glazbe. Za ilustraciju, prema posljednjem objavljenom Godišnjem izvješću poslovanja, HDS ZAMP je na račun koncerata zabavne i ozbiljne glazbe te priredbi autorima i nositeljima prava rasporedio ukupno 14.252.422,94 kuna!

Za iskustva s ovim segmentom kolektivne autorskopravne zaštite upitali smo i neke naše poznate izvođače – autorske bendove koji su ujedno i koncertno izuzetno aktivni.

„Za nas je to sasvim logična stvar. Da nije dotičnog autora, ne bi bilo ni pjesme i mi ne bismo imali što izvoditi na našim koncertima“, odmah na početku zaključuju dečki iz Pravila Igre. Upoznati su s činjenicom da autorima pripada naknada i za live izvedbe, ne samo za radijska i televizijska emitiranja: „Do sada su nas uvijek organizatori tražili popis izvedenih djela, to je standardni dio procedure. Moramo priznati da su svi bili poprilično ažurni“.

Njihova situacija specifična je utoliko što sami nisu autori pjesama, odnosno izvode pjesme autora koji s njima ne dijeli pozornicu, pa samim time ni izvođački honorar. No svjesni su da su autor i autorsko djelo poprilično važni kotačići u njihovom koncertnom mehanizmu: „Svojim kolegama savjetujemo da prilikom live nastupa, ukoliko nisu autori, uvijek imaju na umu da izvode djela u koje je netko uložio svoje vrijeme, talent, trud i strast. Svi segmenti u lancu su važni te je za dobrobit jednog sustava važno da svaka karika bude pravedno nagrađena“.

Folk metalci Manntra bend su s dugogodišnjim iskustvom i nizom inozemnih nastupa iza sebe. Njihov frontman i autor, Marko Matijević Sekul, dao je svoju perspektivu na ovu temu: „Svjestan sam da je nekad, naročito za male organizacije, teret autorske naknade preko njihovog budžeta koji jedva pokriva sve troškove koje imaju. S druge strane, smatram da ako netko izvodi tvoje pjesme uživo i na tome zarađuje, komad toga treba pripasti originalnom autoru putem sustava ZAMP-a“. Sekul smatra kako needuciranost o sustavu kolektivne zaštite autorskih prava rezultira „šumovima u komunikaciji“ u trokutu koncertnih organizatora, glazbenika i javnosti: „Kad je nešto "nematerijalno", ljudima je to odmah besplatno“. No, svojim kolegama glazbenicima savjetuje da dobro odrade svoju domaću zadaću po pitanju glazbene industrije i segmenta ostvarivanja prava.

„Vani je festivalski sve regulirano. Ipak su to ogromne organizacije i koncertni pogoni gdje ima više od 20 tisuća ljudi i svi propisi su ugovorno ispunjeni do detalja te se poštuju sve regulative, dok je za svirke u klubovima ista priča kao i kod nas. Po iskustvu mogu reći da ne zaostajemo naspram Njemačke u tome kao što zaostajemo u drugim segmentima poslovanja“, usporedio je Sekul situaciju u Hrvatskoj i u inozemstvu.

Za kraj, svoju perspektivu dala je i Ines Prajo, autorica brojnih hitova čije radno mjesto nije pozornica već kućni studio u kojem piše pjesme za Prljavo Kazalište, Massima, Antonelu Doko, Meritas i brojne druge. „Ako je autorov rad temelj, izvedba je krov. Bez jednog ili drugog kuća nije kuća. Dakle, niti bi izvođači postojali bez pjesama, niti pjesme bez njih. Uzajamno smo povezani, zauvijek, katkad  sretno, katkad manje sretno, ali je tako. Važno je da toga budemo svjesni i poštujemo rad i talent jedni drugih, a samim time i pripadajuća prava“.

Govoreći o plaćanju autorske naknade za koncertne izvedbe, Prajo primjećuje: „Moja iskustva govore da oni koji se profesionalno i ozbiljno bave organizacijom koncerata, vrlo dobro znaju što plaćaju kad plaćaju autorsku naknadu HDS ZAMP-u, a oni malo manje profesionalni baš i nisu sigurni. Takvi se vjerojatno žale što uopće moraju uplatiti naknadu ZAMP-u, umjesto da se informiraju o razlozima njenog postojanja“.

„Pretpostavljam da većina iskusnijih autora to zna, ali oni koji tek započinju svoje autorske karijere, ili oni koji se manje bave “matematičkom“ stranom ovog posla, a nije ih mali broj, vjerojatno nemaju dovoljno saznanja o svojim pravima. Mislim da je najčešći uzrok nepoznavanju činjenica naš vlastiti nemar. Ne možemo očekivati jumbo plakate na kojima će biti ispisana naša prava. Moramo se informirati, a čini mi se da smo katkad u tim stvarima inertni. Moj savjet mlađim kolegama je: što ne znate, pitajte one koji znaju!“, zaključuje Prajo.

Hrvatsko društvo skladatelja Državni zavod za intelektualno vlasništvo Stop krivotvorinama International Confederation of Societies of Authors and Composers

Vaš Internet preglednik je zastario! Preuzmite novi ili instalirajte Google Chrome Frame.