x

Pročitajte najnovije vijesti o djelovanju HDS ZAMP-a, zaštiti autorskih prava te vijesti iz svijeta glazbe.

Kulturne i kreativne industrije pokreću svjetsko gospodarstvo

S prihodom od 2,250 milijardi US$, kulturne i kreativne industrije pridonose svjetskom BDPu s 3% te zapošljavaju 29.5 milijuna ljudi (1% svjetske radno aktivne populacije).

Prihod kulturnih i kreativnih industrija (KKI) premašuje prihode telekom kompanija i zapošljava više ljudi od automobilske industrije Europe, Japana i SAD-a zajedno (29.5 milijuna naspram 25 milijuna). Ovaj znatan doprinos KKI globalnoj ekonomiji obrazložen je u novoj studiji, koju su zajedno predstavili Međunarodna konfederacija društava autora i skladatelja ( CISAC) i Agencija Ujedinjenih Naroda za intelektualna i etička pitanja na području obrazovanja, znanosti i kulture ( UNESCO) u UNESCO-ovom sjedištu u Parizu, Francuska, a izradio ju je  EY (prijašnji Ernst & Young).

Studija iznosi zaključak da, kako bi se oslobodio sav potencijal KKI, kreativci moraju biti pravedno nagrađeni za korištenje njihovih djela, kako bi mogli i dalje doprinositi kulturi i gospodarstvu. Na digitalnom tržištu posebno, političari se trebaju suočiti s pitanjem prijenosa vrijednosti koji se trenutno odvija na korist internetskih posrednika, te osigurati da su autori i kreativci pravedno plaćeni za iskorištavanje njihovih djela.

Kulturne i kreativne industrije jak su pokretač gospodarstva kako razvijenih država, tako i onih u razvoju. Svrstane su u najbrže rastuće sektore širom svijeta. Time se utječe na stvaranje dohotka, otvaranje radnih mjesta te zaradu od izvoza. Time se može stvoriti bolja budućnost za mnoge zemlje u svijetu”, izjavila je Irina Bokova, glavna direktorica UNESCO-a.

Kreativna djela su glavni pokretač digitalne ekonomije.

U 2013., kreativni sadržaji doprinijeli su 200 milijardi US$ globalnoj digitalnoj prodaji, ojačavši time prodaju digitalnih uređaja, te povećavši potražnju za telekom uslugama visoke propusnosti. Prodaja digitalnih kulturnih dobara proizvela je 65 milijardi US$ te dodatno još 21,7 milijardi US$ u oglašivačkim prihodima za online medije i besplatne streaming stranice.

Studija donosi jedinstvene podatke, prikazujuću na karti šarenilo višestrukih polova kreativnog svijeta. Također odražava raznolikost za koju se zalaže i UNESCO-ova Konvencija za zaštitu i promicanje raznolikosti kulturnih izričaja iz 2005., te podržava UNESCO-ovo nastojanje za „više podataka i jače indikatore o ulozi Kulture na razvoj društava”.

“Ova jedinstvena i prva svjetska studija kulturnih i kreativnih industrija dokaz je da autori širom svijeta, iz svih umjetničkih grana, znatno doprinose svjetskom gospodarstvu, kako po pitanju prihoda, tako i po pitanju radnih mjesta. Mora im se omogućiti da rade u okolini koja štiti njihova moralna i imovinska prava, kako bi mogli održati svoju kreativnost. Nadamo se da će ova studija otvoriti oči svjetskim političarima: zaštita kreativaca znači poticanje ekonomije. Naše kreativne industrije pomažu izgraditi održiva gospodarstva, osiguravaju lokalna radna mjesta, generiraju prihode i poreze te omogućuju milijunima ljuidi, među kojima i mnogim mladima, da zarađuju za život od svog talenta“ istaknuo je predsjednik CISAC-a i UNESCO-ov ambasador dobre volje Jean-Michel Jarre.

Kulturne i kreativne industrije – brzi pogled

Sveobuhvatna studija EY-a « Kulturno doba prva globalna mapa kulturnih i kreativnih industrija » analizira 11 sektora* kulturnih i kreativnih industrija (KKI) na području Azije i Pacifika, Europe, Sjeverne i Južne Amerike, Afrike i Bliskog Istoka. U svakoj regiji, KKI imaju specifičnu snagu i prednosti.

Azija i Pacifik: 34 % svjetskih KKI prihoda. 40 % radnih mjesta s najvećom potrošačkom bazom i najbrže rastućom srednjom klasom. Vodeći u video igrama. Brzi rast: filmovi i knjige.

Europa: 32 % svjetskih KKI prihoda. 25 % radnih mjesta u kulturnoj ekonomiji ukorijenjeno je u povijesti, poduprijeto jakom podrškom javnosti, visokoobrazovanim stanovništvom i jakom koncentracijom kreativaca.

Sjeverna Amerika: 28 % svjetskih KKI prihoda. 15 % radnih mjesta. Jak međunarodni utjecaj i vodeći u filmu, televiziji i scenskoj umjetnosti.

Latin America: 6% svjetskih KKI prihoda. 16% radnih mjesta. TV dominira. Latinoameričke TV serije putuju po čitavom svijetu, kao i glazba i ples.

Afrika i Bliski Istok: 3 % svjetskih KKI prihoda. 8 % radnih mjesta. Potencijal u filmskoj produkciji. TV, i glazba. Neformalna ekonomija: npr neslužbene glazbene izvedbe na velikom dijelu kulturne scene, i akumulirana potencijalna radna mjesta.

* Oglašavanje, arhitektura, knjige, video igre, glazba, film, novinarstvo, scenska umjetnost, radio, TV, likovna umjetnost.

Detaljna infografika na linku.

Hrvatsko društvo skladatelja Državni zavod za intelektualno vlasništvo Stop krivotvorinama International Confederation of Societies of Authors and Composers

Vaš Internet preglednik je zastario! Preuzmite novi ili instalirajte Google Chrome Frame.