Sinkronizacijsko autorsko pravo ili Što nas je naučila serija Stranger things?

Ovih dana trending listama Spotifyja, YouTubea i ostalih servisa, umjesto novih hitova, dominiraju pjesme nastale kada većina aktualnih vladarica i vladara top lista još nije bila ni rođena: 37 godina stara pjesma „Running up that hill“ Kate Bush ili tek godinu mlađa „Master of puppets“ Metallice opet su vruća glazbena roba, pogotovo među mlađom publikom.

Razlog? Njihovo pojavljivanje u hit seriji „Stranger Things“.

Konkretno, brojke „Running up that hill“ izgledaju ovako: Spotify trenutno bilježi preko 370 milijuna streamova, službeni YouTube video broji 90 milijuna pogleda, a prihodi autorice (i producentice!) Kate Bush tijekom posljednjih tjedana broje se u milijunima dolara.

Plasman pjesama u filmove, serije i reklame jedan je od načina za izdašnu zaradu u glazbenoj industriji, pogotovo danas, u vremenu pada prodaje fizičkih nosača zvuka te nemogućnosti normalnog i sigurnog koncertnog poslovanja uslijed pandemije. Pojavljivanje pjesme u nekoj popularnoj seriji ili reklami, uz financijsku korist, autorima i glazbenicima može donijeti novu publiku, oživjeti popularnost ili pak streaming aktivnost na nekom od brojnih kanala.

No, sljedeće pitanje je: kako plasirati svoju pjesmu i što se tada događa s pravima autora?

Riječ je o tzv. „syncu“, odnosno sinkronizacijskom pravu. Kada netko želi koristiti glazbeno djelo u novom audiovizualnom djelu, filmu ili reklami itd., za to mora imati odobrenje autora, odnosno nositelja autorskog prava glazbenog djela. Takvo pravo se, za razliku od kolektivnih, ostvaruje individualno prema odgovarajućem ugovoru između nositelja prava i korisnika predmeta zaštite, a obavlja ga nositelj prava osobno ili putem zastupnika. Drugim riječima, autor sam donosi odluku o ustupanju djela, naknadi, teritoriju i trajanju prava. (Za određena uvrštavanja glazbe u audiovizualna djela poput mozaičnih, glazbeno-zabavnih emisija i sl. prava se ipak obvezno reguliraju kolektivno, međutim sva „važnija“ uvrštavanja poput korištenja u filmu ili reklamama ostaju i dalje individualna odluka autora).

Kao autor i isključivi nositelj prava i sami se možete upustiti u avanturu sync tržišta i nuditi svoje pjesme redateljima, reklamnim agencijama i glazbenim supervizorima. No, postoje i agencije koje se bave tom djelatnošću, najčešće glazbeni nakladnici, kao i specijalizirani online servisi po principu „glazbenih izloga“. Također, nije rijetkost da i sami primite neočekivani poziv s upitom za korištenje vaše pjesme u nekom filmu, seriji, reklami ili video igri – nikad ne znate tko vas je zapazio na Bandcampu, YouTubeu ili možda tijekom neke male klupske svirke!

Kao Odjel članstva HDS ZAMP-a često primamo upite o ovakvim oblicima korištenja glazbenih djela, no budući da je riječ o individualnim pravima, mi tu isključivo spajamo korisnike s autorima, odnosno nositeljima prava. Autori nam se povremeno obraćaju s pitanjima „koliko novaca tražiti za ustupanje djela?“, ali tu nema pravila ni točnih odgovora. Naš je savjet da se raspitaju među kolegama koji su imali takva iskustva, ali i budžetima cjelokupnih projekata te razmisle o prilikama koje im taj plasman može donijeti te temeljem toga formiraju iznos“, savjetuje Darija Gospodnetić, voditeljica Odjela članstva stručne službe ZAMP Hrvatskog društva skladatelja.

Ono što HDS ZAMP savjetuje autorima na svojim edukativnim INTRO radionicama jest da prilikom potpisivanja ugovora o ustupanju prava nakladnicima ili agencijama svakako obrate pozornost na trajanje ugovora, kao i teritorij na koji se ta prava odnose.

Koristan savjet ima i sync profesionalka Robyn Kennedy iz Bucks Music Group koja savjetuje kreativce da izgrade svoju mrežu poznanstava i kontakata: „Glazbeni biznis temelji se na neposrednim kontaktima stoga je najbolja stvar izaći u svijet i upoznati ljude licem u lice. Nikad ne znate tko vam može pomoći u nekom trenutku“.

Za kraj, vrijedi se još jednom vratiti na početak teksta i Kate Bush. Ona je jedinstvena i autentična umjetnica koja je oduvijek imala svijest o vlastitom stvaralaštvu tako da je, između ostalog, sva prava zadržala za sebe. Sigurno nije znala, ali je ipak možda računala s time da će netko, nekad, za 37 godina iskoristiti njenu pjesmu u popularnoj seriji i tako je opet lansirati na vrhove top lista…