Glazba, tekst, aranžman: kako raspodijeliti autorske udjele na pjesmi?

Zamislite situaciju: mladi srednjoškolski bend nalazi se na probi, gitarist donosi jednu poluzavršenu ideju, basist i bubnjar doprinose vlastitim aranžmanskim rješenjima, a pjevačica se hvata u koštac s pisanjem teksta za pjesmu koja će, mjesecima kasnije, zaživjeti kao prava studijska snimka.

Ovo je gotovo svakodnevna situacija u brojnim prostorijama za vježbu, sobama, garažama i podrumima u kojima se rađaju nove ideje. No, kad pjesma jednom zaživi i zaplovi po radijskim valovima, prijavljujući pjesmu u HDS ZAMP bit će potrebno odrediti autorstvo na pjesmi i raspodijeliti autorske udjele.

Prilikom stvaranja djela, autori se sami dogovaraju i definiraju što je čiji doprinos, odnosno tko je zaslužan za glazbu, tekst ili kombinaciju autorstva i koliko vrijedi taj udio.

Sukladno pravilniku Hrvatskog društva skladatelja, ukoliko se nositelji prava drukčije ne dogovore, autoru glazbe pripada 65%, a autoru teksta 35% autorskog udjela na pjesmi. Drugim riječima, ukoliko pjesma zaradi 1000 kuna, autoru glazbe na račun će sjesti 650, a autoru teksta 350 kuna.

Ako se u priču o udjelima uvuku i aranžeri, tada ona postaje malo složenija. U tom slučaju, aranžer ostvaruje 25% od autorstva glazbe pa podjela autorskih udjela izgleda ovako: autor glazbe 48,75%, aranžer 16,25%, a autoru teksta i dalje ostaje njegovih 35%.

Djelatnici Odjela članstva HDS ZAMP-a kontinuirano podsjećaju autore, posebno one mlađe generacije, na potrebu pravovremene i pravedne raspodjele autorskih udjela budući da kasnije promjene često znaju biti komplicirane i dugotrajne, ponekad i nemoguće. Razlozi mogu biti različiti, od nedostupnosti koautora do svađa u bendu, no važno je shvatiti da autorski udjeli zapravo predstavljaju vaše vlasništvo koje vam, u perspektivi, donosi i nekakvu zaradu.

Također, važno je i voditi računa o ulozi publishera, odnosno nakladnika i udjelima koje će autori pjesama prepustiti njima u zamjenu za nakladničku djelatnost i promociju pjesme. Prije sklapanja dogovora s nakladnikom razmislite je li vam i u kojem obimu on potreban te na koji će način on doprinijeti javnom životu vaše pjesme u zamjenu za njen udjel. Ti udjeli mogu biti različitog postotka, vremenskog perioda i teritorija (Hrvatska, inozemstvo), pa je od presudne važnosti dogovoriti modele suradnje s nakladnikom u zamjenu za udio na djelu.

Neke pjesme su „spavači“, mnoge od njih svoj drugi život dožive mjesecima, pa i godinama kasnije u nekoj novoj obradi, filmu ili reklami. To najčešće iznenadi autore pjesme, a pogotovo one nositelje autorskog prava koji su se kao dionici na pjesmi našli po inerciji ili zahvaljujući simboličnoj gesti glavnog autora.
Razmislite i razgovarajte o tome jer nikad se ne zna!